Forum Samochody Ciężarowe Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Samochody Ciężarowe
...:::Scania Królową szos:::... ...:::Daf Królem szos:::... ...:::Renault Królewiczem szos:::...
 Iveco Trakker Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Wojtek
Administrator
Administrator



Dołączył: 29 Lip 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 21:20, 15 Sie 2006 Powrót do góry

Premiera IVECO Trakkera, całej rodziny ciężarówek przeznaczonych do najcięższych prac w budownictwie, rolnictwie i przemyśle wydobywczym, odbyła się podczas targów w Hanowerze. Na firmowym stoisku można było pooglądać prężące muskularne ramy i resory podwozia, jednak nasze pierwsze spotkanie z w pełni gotowymi do pracy autami, czyli zabudowanymi wywrotkami nastąpiło miesiąc później w bardziej egzotycznym, ale też o wiele więcej wymagającym od kierowców i ciężarówek miejscu - w kopalni kamienia i kruszyw znajdującej na zboczach największego europejskiego wulkanu - znajdującej się na Sycylii i liczącej ponad 3300 m wysokości Etnie.


Choć z Sycylii zaledwie żabi skok do Afryki, o tej bliskości przypominała nam tylko wyższa ok. 10 stopni niż w Polsce temperatura. Wyspa Archimedesa powitała nas ulewnym deszczem, a tylko podczas jazd próbnych w kopalni na dwie godziny przestało padać. Etna, która według greckiej mitologii jest wielkim głazem, którym Zeus przywalił Enkeladosa, giganta, który prowadził walkę z bogami Olimpu, a jego westchnienia to właśnie wybuchy wulkanu, przez dwa dni pozostawała spowita gęstymi burzowymi chmurami, w których tumanach Trakkery i nowe Eurocargo 4x4 (te samochody zaprezentujemy za miesiąc) poruszały się jak po omacku. Chwilami deszcz i grad niemal uniemożliwiały jazdę. Ale i tak udało się sprawdzić zdolności trakcyjne nowych wyrobów włoskiego producenta. Trzeba przyznać, że wzbudzają one nasze uznanie.
Nowe IVECO Trakkery to auta 2-, 3- i 4-osiowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton (podwozia). Od razu dostępnych będzie 77 wersji, z czego 60 to podwozia niemal w każdej możliwej konfiguracji napędu - 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 i 8x8. Wsród nich 14 to specjalistyczne podwozia pod sprzęt budowlany - np. betonomieszarki. Pozostałe 17 modeli to ciągniki siodłowe w konfiguracjach 4x2, 4x4, 6x4 i 6x6. Trakkery napędzane są mocnymi i ekonomicznymi silnikami z rodzin Cursor 8 i Cursor 13. Są to sprawdzone już na rynku nowoczesne sześciocylindrowe jednostki napędowe, w których duże momenty obrotowe dostępne są już od 500 - 600 obr./min. Dzięki takiemu doborowi możliwe jest dokładne skonfigurowanie mocy samochodu do potrzeb użytkownika - moc najsłabszego Trakkera to 270 KM, a najmocniejszego aż 480 KM. Wszystkie standardowo wyposażone są w silnikowy hamulec IVECO Turbo Brake (ITB), który pomaga efektywnie wydłużyć żywot okładzin hamulcowych oraz podnosi bezpieczeństwo poruszania się obciążonymi pojazdami.
3- i 4-osiowe modele wchodzą na rynek w dwóch wersjach - lekkiej i ciężkiej. Pierwsza jest przystosowana do europejskich przepisów drogowych - tu dopuszczalna masa całkowita wynosi 26 ton dla dla modeli 3-osiowych i 32 tony dla 4-osiowych. Ciężka przeznaczona jest na rynki o bardziej liberalnych przepisach oraz do zastosowań w terenie, gdzie dmc nie ma większego znaczenia - tutaj dmc wynosi odpowiednio 38 i 41 ton. Ramy Trakkerów powstają ze stali o podwyższonej wytrzymałości FeE 490 (490 N/mm2) o grubości 7,7 mm dla wersji lekkiej i 10 mm dla ciężkiej. Standardowo stosowane jest w nich zawieszenie, którego podstawą są stalowe resory paraboliczne. Przednia pojedyncza lub dwie przednie osie mają nośność 8 t, tylna w wersji 4x2 - 13 t, a tandemy w wieloosiowcach po 21 t. Ciężkie Trakkery z przodu mają standardowo osie 8-tonowe, ale na życzenie dostępne są również 9-tonowe. Tylne tandemy współpracują z resorami parabolicznymi lub opcyjnie z półeliptycznymi, a ich nośność wynosi 32 t. Możliwe jest też zastosowanie pneumatycznego zawieszenia tylnych osi w pojazdach 6x4 i 8x4 - każda oś współpracuje tu z czterema miechami, a jego nośność wynosi 21 lub 26 ton.
Przeszczep ze Stralisa
Kabiny Active Day i Active Time Trakkera są takie same jak w „małych” Stralisach - mają szerokość 2,28 m (kabina Active Space dostępna w dużym Stralisie ma szerokość 2,48 m), ale są podniesione o 15 cm wyżej. Active Day, jak wskazuje jej angielska nazwa, jest przeznaczona do samochodów wykorzystywanych na krótkich, dziennych trasach, gdzie niepotrzebna jest możliwość nocowania w szoferce. Są to krótkie i niskie kabiny wyposażone w fotel kierowcy i pasażera. Mają długość 1,66 m. Większość pojazdów budowlanych wyposażanych jest właśnie w takie krótkie szoferki, ponieważ przeważnie w zupełności one wystarczają. Kierowca nie nocuje w kabinie, musi ona jednak zapewniać mu komfort pracy porównywalny z autami szosowymi. I trzeba przyznać, że przeszczep ze Stralisa to pomysł trafiony w dziesiątkę. Siedząc za kółkiem nowych Trakkerów jednym z najprzyjemniejszych doznań jest panująca we wnętrzu cisza i to niezależnie od tego jaki silnik pracuje pod kabiną. Oczywiście słychać ich pracę, ale są to przyjemnie stłumione pomruki. Nowy Trakker jest pod tym względem niewątpliwie jedną z najlepszych ciężarówek na rynku. Dla tych, którzy potrzebują Trakkera z kabiną sypialną, przeznaczone są szoferki typu Active Time o długości 2,15 m wyposażone w dwa fotele oraz jedno (niska) albo w jedno lub dwa łóżka (z wysokim dachem). Wysoka oferuje przestrzeń wnętrza o wysokości 1,82 m.
Niezależnie od wielkości ich konstrukcja i poszycie wykonane są z galwanizowanej stali konstrukcyjnej zabezpieczanej przed korozją metodą kataforezy. Grill zrobiony jest z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego o nazwie SMC. Wszystkie wyposażane są w szeroką, przyciemnianą osłonę przeciwsłoneczną nad szybą czołową oraz wpuszczone w dach i w ospojlerowanie dachowe oraz metalowe trąbki sygnału dźwiękowego. Zawieszenie kabiny to standardowo dwie poduszki powietrzne z przodu i dwie spiralne sprężyny stalowe z tyłu.
Oczywiście ze względu na przeznaczenie dla Trakkera zaprojektowano nowy przedni zderzak. Cały dół kabiny lakierowany jest na czarno, ale zderzak w odróżnieniu od szosowych Stralisów wykonany jest nie z tworzywa sztucznego, ale z solidnej stalowej blachy. Wiadomo, na budowie, w terenie lub w kopalni ten element jest narażony na częste uszkodzenia. By uprościć i obniżyć ceny ewentualnych napraw podzielono go na trzy części. W narożnikowych częściach umieszczone są za stalowymi kratkami klosze przednich lamp, a ponad nimi kierunkowskazy. Górna krawędź środkowego elementu jest obniżona - to rozwiązanie pozwoliło nie tylko na zmniejszenie masy zderzaka, ale także na utworzenie wygodnego stopnia do mycia szyby. Zderzak znajduje się jednak wysoko i jakoś trzeba się tam wspiąć - służy do tego rozkładany stopień. W pozycji do jazdy przylega gładko do dolnej ścianki zderzaka. Ciekawie rozwiązano także zaczep holowniczy - ukryto go za klapką, na której znajduje się tablica rejestracyjna - by się do niego dostać wystarczy przekręcić dwie śrubki.

Przebywać i jeździć
Kabiny Active Day i Active Time reprezentują najwyższy poziom ergonomii i wzornictwa. Poczynając od ciekawie zaprojektowanej tablicy rozdzielczej z dwoma okrągłymi wskaźnikami i umieszczonym między nimi 5-calowym monitorze, wyświetlającym informacje, intuicyjnie rozmieszczonych włącznikach i sterownikach wszystkich urządzeń pokładowych, przez rozmieszczone w odpowiednich miejscach i o właściwej pojemności schowkach, a kończąc na kontrastujących z szarymi tworzywami sztucznymi barwach przyjemnych w dotyku materiałów tapicerskich. Takie zerwanie z szarością bardzo nam się podoba i choć w pierwszej chwili nieco szokuje - na przykład w zestawieniu szarego z ostrą czerwienią Maranello bolidów Ferrari - to już po chwili sprawia, że człowiek siedzący za kółkiem wpada w dobry nastrój. Należy tylko mieć nadzieję, że IVECO szybko znajdzie naśladowców.
Niska kabina została urządzona tak, by kierowca miał gdzie rozmieścić potrzebne w codziennej pracy przedmioty. Są tu więc dobrze przemyślane skrytki na faktury, niewielki bagaż, solidne haki do wieszania odzieży i kasków, a także poręcznie umieszczone uchwyty na puszkę z napojem oraz telefon komórkowy. W długiej kabinie dziennej za fotelami jest na bagaż bardzo dużo miejsca, a poza tym wstawiono na jej tylnej ścianie wykonany z tworzywa sztucznego pojemnik unieruchamiający drobne przedmioty, co pomaga zachować w kabinie porządek. W kabinach sypialnych - zarówno niskiej i wysokiej jest dość miejsca także na większy bagaż kierowców. Wszystkie wyposażone są też w okno dachowe (klimatyzacja sterowana manualnie jest opcją) - w niskich otwiera i zamyka się je ręcznie, w wysokich mają sterowanie elektryczne. W kabinach sypialnych schowki znajdują się nie tylko pod leżanką, ale także na półkach nad oknami dookoła wnętrza. Niezależnie od przyjemności jaką daje przebywanie w kabinach, pozytywnym doznaniem jest także prowadzenie nowych aut. Dzięki możliwości wielokierunkowego regulowania położenia i ustawienia fotela, kierowca, niezależnie od wzrostu oraz budowy ciała znajdzie właściwą pozycję za kierownicą. Jej niewielkie koło dobrze leży w dłoniach, pracuje lekko i precyzyjnie. Wspomaganie nie jest jednak zbyt silne - kierowca nie traci kontaktu z drogą. Na łatwość obsługi wpływają też doskonale i lekko pracujące skrzynie biegów.
Elektronika czuwa
Sprawne i precyzyjne działanie poszczególnych podzespołów Trakker zawdzięcza m.in. zastosowaniu do przesyłania poleceń i informacji elektronicznej szyny CAN-bus. Wszystkie elektroniczne jednostki sterujące głównych podzespołów pojazdu (silnik, skrzynia biegów, hamulce, itp.) są połączone elektronicznym układem CAN, który pozwala na natychmiastową interakcję pomiędzy różnymi modułami. Ogranicza to też możliwość powstawania awarii - w układach elektronicznym i elektrycznym pojazdu jest bowiem mniej tradycyjnych kabli. Oczywiście korzystnie wpływa to również na ograniczenie masy pojazdu. Szyna umożliwia też przesyłanie podczas jazdy na centralny monitor takich informacji, jak np. chwilowe i średnie zużycie paliwa, ułatwiając kierowcy optymalizację prowadzenia. Poza tym wszystkie dane o jeździe gromadzone są w pamięci elektronicznej „czarnej skrzynki” pojazdu. Podzielona na cztery sekcje sieć CAN przy czynnościach obsługowych ułatwia i skraca pracę serwisantów umożliwiając im szybkie zdiagnozowanie działania poszczególnych urządzeń. Umożliwia też podłączenie do niej urządzeń kontrolnych specjalistycznej zabudowy.
Zastosowano też wiele innych nowoczesnych technologii dodatnio wpływających na wzrost produktywności, bezpieczeństwa jazdy oraz obniżenie kosztów eksploatacji. Elektroniczne sterowanie pracą poszczególnych układów oraz optymalizacja działania skrzyń biegów - szczególnie w przypadku zastosowania zautomatyzowanych przekładni - wpływa na wydłużenie okresów między wymianami oleju w silniku. Elektroniczne zarządzanie pracą jednostki napędowej chroni ją też skutecznie przed przeciążeniem.

Efektywna moc
Trakkery wyposażane są w 6-cylindrowe, 8-litrowe silniki Cursor 8 (średnica cylindra 115 mm, skok tłoka 125 mm, pojemność 7790 cm3) o mocach 270 KM (maks. moment obrotowy - 1115 Nm w zakresie od 1000 do 1720 obr./min), 310 KM (1115 Nm od 1000 do 1950 obr./min) i 352 KM (1280 Nm od 1080 do 1930 obr./min) oraz w 13-litrowe, również 6-cylindrowe Cursory 13 (średnica cylindra 135 mm, skok tłoka 150 mm, pojemność 12.882 cm3) o mocach 380 KM (maks. moment obrotowy 1800 Nm od 900 do 1500 obr./min), 440 KM (2100 Nm od 1000 do 1450 obr./min) i 480 KM (2200 Nm od 1070 do 1530 obr./min). Zwraca uwagę bardzo wysoka moc uzyskiwana z niewielkiego 8-litrowego silnika, który w najsilniejszej wersji uzyskuje z jednego litra pojemności aż 45,1 KM. 352 KM pozwalają na zastosowanie go nawet w czteroosiowych wywrotkach o dużej ładowności.
13-litrowa jednostka o mocy 380 KM wyposażona jest w prostą turbosprężarkę z dostosowującym się do jej potrzeb ciśnieniem doładowania dzięki działaniu zaworu waste-gate, co zapewnia duży moment obrotowy już przy niskich obrotach silnika. Cursory 8 i najmocniejsze ze stosowanych w nowym Trakkerze Cursory 13 to jednostki doładowane przez turbinę o zmiennej geometrii (VGT), wyposażoną w chłodnicę powietrza doładowywanego. Długość kanału dolotowego turbiny regulowana jest elektronicznie wraz z dopływem paliwa, co stale reguluje charakterystykę doładowania. Umożliwia to osiągnięcie idealnej konfiguracji przy wszystkich prędkościach silnika. Dekompresyjny hamulec silnikowy, wykorzystujący częściowe otwarcie zaworów wylotowych w końcowym etapie sprężania został wzmocniony dzięki VGT. Ten hamulec o nazwie IVECO Turbo Brake (ITB) daje stałą siłę hamowania rzędu 310 KM przy 2800 obr./min w Cursorach 8 i 408 KM przy 2400 obr./min w Cursorach 13. Tak wysoka moc pozwala na kontrolowanie prędkości nawet mocno obciążonego pojazdu na stromych i długich zjazdach. Kilka z prezentowanych na zboczach Etny Trakkerów było dodatkowo wyposażonych w interder ZF. Tu już absolutnie kierowca nie ma obaw nawet podczas zjeżdżania z największych stromizn.
System hamulcowy EBS kontroluje opóźnienie w sposób bezpośredni i łączy w sobie funkcje zapobiegające blokowaniu kół z funkcją korekty siły hamowania, zależnej od obciążenia pojazdu. Niezależnie od obciążenia, istnieje stała zależność pomiędzy pozycją pedału hamulca a opóźnieniem. Moduły rozdzielające siłę hamowania obliczają odpowiednie ciśnienie i wysyłają właściwy sygnał do zaworów na osiach i w naczepie. Transmisja sygnału jest znacznie szybsza niż przy sterowaniu ciśnieniowym. Kierowca lepiej panuje nad hamowaniem, co przyczynia się do poprawienia bezpieczeństwa jazdy. EBS uaktywnia opóźniacze (dekompresyjny hamulec silnikowy i ewentualny opóźniacz na układzie przeniesienia napędu), gdy tylko osiągnięty zostanie odpowiedni próg ciśnienia na każdej z osi. Podobnie jak w innych pojazdach IVECO hamulec silnikowy oraz opcjonalny opóźniacz (intarder) mogą być uruchamiane niezależnie.
Rozpędzić i zatrzymać
Rodzina Trakkerów wyposażana jest w skrzynie biegów ZF Ecomid 9 S 109 (9-biegowa) i 16 S 109 w zestawieniu z silnikami Cursor 8 o mocach 270 i 310 KM. Z silnikiem 352-konnym współpracuje ZF Ecosplit 16S 151 (16 biegów), z jednostką Cursor 13 380 KM - ZF Ecosplit 16 S 151 OD (overdrive), z 440-konną ZF Ecosplit 16 S 181 OD, a z najmocniejszą, 480-konną - ZF Ecosplit 16 S 221 OD. Wszystkie 16-biegowe skrzynie wyekwipowano w zmniejszający siłę potrzebną do obsługi drążka pneumatyczny układ wspomagania Servoshift. I rzeczywiście - dzięki niemu nawet wielką, czteroosiową wywrotkę z pełnym ładunkiem prowadzi się niemal tak łatwo, jak samochód osobowy. By jeszcze bardziej ułatwić pracę IVECO zdecydowało się na zastosowanie w Trakkerach także dwóch typów skrzyni biegów ze zautomatyzowaną zmianą przełożeń o tradycyjnej już dla siebie nazwie EuroTronic 2. Jest to przekładnia powstała dzięki współpracy IVECO i ZF-a. W samochodach z silnikami Cursor 8 o mocach 310 i 352 KM dostępna jest skrzynia 12AS2301 DD, a ze wszystkimi Cursorami 13 - 12AS2601 OD, obydwie 12-biegowe. Przy ich zastosowaniu całkowicie wyeliminowany został z kabiny pedał sprzęgła, jednak kierowca ma do wyboru dwa tryby zmiany biegów - w pełni lub półautomatyczny. Funkcje te obsługuje się bardzo prosto i szybko, więc nawet przed wjechaniem na trudniejszy podjazd, kierowca może błyskawicznie zmienić tryb z automatycznego na „ręczny” i samodzielnie wybrać przełożenie, na którym ciężarówka ma go pokonywać. Korzystając z Euro Tronika kierowca ma zagwarantowany wysoki komfort pracy, a dla właściciela obniżenie kosztów wymiany części eksploatacyjnych.
O wyhamowanie dbają układy hamulcowe z hamulcami tarczowymi na przednich osiach i bębnowymi z tyłu z układem elektronicznego dozowania siły hamowania EBL, ABS-em. EBS łączy i nadzoruje funkcje systemów przeciwpoślizgowych ABS i ASR oraz włącza automatycznie w razie potrzeby hamulec silnikowy. W wersjach przeznaczonych do pracy w terenie, a więc tych z napędem na wszystkie koła, niezależnie od liczby osi, wszystkie hamulce są bębnowe.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Regulamin